אודות הספר

מבטן ומלידה – מטמורפיק ותרפיית הדפוסים הטרום לידתיים

הספר מבטן ומלידה מספר את הסיפור שלי ושל אחרים במסע אחַר השורשים שלנו. שורשים ביולוגיים, המהווים את נקודת ההתחלה, הנקודה הטרום-לידתית. לאורך שנים נוכחתי שרבים הם המחפשים תשובות ומענה על שאלות דומות לשאלותיי. מכאן, נכונוּתם הרבּה, לעתים עד להפתיע, של מטופלים וסטודנטים לחשוף ולהיחשף במטרה להבין ולספר את סיפורם האישי מנקודת ההתחלה; כל אחת ואחד מהם בהתייחס ליכולתם להגיע אל מקורות הסיפור ובהתאם ליכולתם לגעת בו.

הנכונות לצאת למסע זה, אל תוך העצמי, האישי, המשפחתי והחברתי, מצריכה אומץ לב, פתיחוּת ורצון עז לדעת. לא כולם זקוקים או מסוגלים לכך. זהו מסע, שיש לבדוק בתשומת לב את נחיצותו, את העיתוי שלו ואת השותפים או התומכים בו. לא בכל שלב בחיים מסע כזה מתאים ואפשרי. הבסיס לתהליך כולו הוא התעוררות ומודעות של האדם לדפוסים שמתרחשים בגופו ובחייו ודחף עז לשינוי. דרך המטמורפיק ניתן ליצור את רצף הסיפור של חיינו. כאשר הרצף מסופר בשלמותו, אנו מרגישים שלֵמים יותר ומוּבנים יותר לעצמנו ולאחרים. פעמים רבות, זה לבדו, גם ללא התערבות טיפולית נוספת, מציע נחמה. במקרים אחרים, זיהוי הדפוס או התבנית ההתנהגותית ונתינת שם מדויק למקורה של תופעה, פותחים פתח למודעות עצמית גבוהה יותר, להבנה ולריפוי עצמי…

החומרים לחקר זה הם סיפורים אישיים של סטודנטים ומטופלים שעלו ותועדו במהלך עשרים שנות עבודתי. הסיפורים נולדו דרך הנגיעה שתרפיית המטמורפיק מציעה. מתוך המפגשים עולים סיפורי חיים הקשורים למשפחה הגרעינית של המסַפּרים. סיפורים אלה של עובּרוּת, לידה והתבגרות הם בעלי השפעה על החיים במשפחות ההמשכיוֹת שהקמנו. אלו דפוסים של התנהגות שאנחנו מעבירים ומעתיקים מדור לדור…

הסיפור האישי פורש תהליכי אבחון וטיפול ומתוך הרצף הסיפורי מתפתח החֵקר ומתגבש לגישה טיפולית מסודרת. בנוסף, אציג חומרים העוסקים במקורן של הפעולות שלנו, מתוך מחקרים, מתוך הספרות, השירה, הפילוסופיה וההיסטוריה. חיבור זה עורך לקוראים היכרות עם תרפיית המטמורפיק. אנשי טיפול ימצאו בו גישה ושיטה יעילה, הורים וקוראים אחרים, ייחשפו באמצעות הספר לדפוסים ולתבניות המלווים את ההתנהגות האנושית ומוטבעים בכל אחת ואחד מאִתנו. חשיפה זו עשויה ליצור תובנות מועילות להם ולילדיהם.

התהליך הטיפולי בכל תצורות "הפּנים" שהוא עוטה עליו מאפשר, בראש וראשונה, להפוך את הלא ידוע לידוע. בכך הוא מסייע לפוגג את הערפִילים ומפזר את החרדה שהם יוצרים. כל שינוי בהתנהגות ולמידה חדשה על עצמנו ועל משפחתנו, עלולים ליצור חרדה, במיוחד במצבים שבהם אנשים נוגעים בכאב. חרדה היא גם התרגשות שקפאה בשל חוסר וודאות או אי-ידיעה.

התהליך הטיפולי מלוּוה בהתרגשות עמוקה כאשר מטופלים מסוגלים לספר את סיפורם במלואו. אין זה ריפוי במטה קסם, אלא חשיפת הפוטנציאל לגדילה ולהתפתחות המצריכות זמן, סבלנות וקבלה של עצמי ושל אחרים משמעותיים.

זהו מסע של גילוי שתרפיית המטמורפיק מציעה – חיבור מחודש אל מקורות של עצמה וגדילה, לנקודת ההתחלה של החיים. זהו עניינוֹ של ספר זה והוא כולל את התפיסות השונות שמנחות את הגישה,עקרונות השיטה ועקרונות הטיפול.

החלק הראשון כולל התבוננות כללית ודיון בתפיסות השונות המהווֹת את645 הבסיס הרעיוני לתרפיית המטמורפיק. בין הנושאים שנעסוק בהם: גדילה והתפתחות, התפתחות עוברית, הקשר של המטמורפיק לעמוד השדרה, מגע, בריאות ומחלה.

בחלק השני נתוודע לחלוקה לאזורים השונים במטמורפיק ונכיר בהרחבה את הסימנים השונים בכף הרגל. בפרק זה נכיר את המאפיינים החקוקים בכף הרגל ומה הם מלמדים אותנו, נבחין באזורים השונים בכף הרגל ונדון במשמעות כל אזור והמסר שהוא נושא עִמו.

החלק השלישי מתאר את שיטת הטיפול במטמורפיק. פרק מרכזי זה פותח בהצגת הפילוסופיה של הטיפול, האתיקה של הטיפול והשיח הטיפולי. בהמשך מתוארת המסגרת הטיפולית ועקרונות בסיסיים בעיסוי. מרחיב בעניין השיטה המובנית של הטיפול המטמורפי ומתמקד במצבים שבהם הטיפול אינו מתקדם ברצף שציפינו לו. פרק זה מסתיים בדיון בתהליך הטיפול במשפחות.

כתיבת תגובה